• Sumbangan anda diperlukan bagi mengisi tabung pilihanraya DEWAN PEMUDA PAS WILAYAH PERSEKUTUAN

    Bank Islam : 14023010000110

    Untuk Sumbangan Peralatan, Bahan Kempen dan Sebagainya sila hubungi :

    Khairil : 019-5732576
    Hilmy : 016-2333024

  • RSS Malaysiakini (English)

    • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

Calon BN Titiwangsa dipilih untuk kuasai tanah Kg Baru?

Oleh Tarmizi Mohd Jam

KL: Potensi PAS menang di Titiwangsa cerah. Dr. Lo’ Lo’ Datuk Ghazali jika nak dibandingkan dengan calon BN, jauh lebih hebat dan jauh lebih mesra rakyat.

Calon BN, Datuk Aziz Jamaluddin Md. Tahir adalah Pengerusi Masjid Kg. Baru, iaitu sebuah perkampungan Melayu yang mundur di tengah ibu kota.

Wakil rakyat Umno di parlimen ini, dulunya gagal dan kemudiannya juga gagal dalam membangunkan satu-satunya perkampungan tradisional ini.Apa yang mereka (umno) perjuangkan, tiada siapa yang tahu melainkan perjuangan untuk “mengisi” poket mereka.

Barangkali, Aziz Jamaluddin ini dikemukakan oleh Umno Titiwangsa untuk menjadi jambatan atau wakil para kapitalis masuk dan menguasai tanah komersial di Kg. Baru itu.

Khabarnya, Aziz bukanlah tersohor sangat di luar Kg. Baru. Malah, adalah dijangkakan, dia akan ditolak pengundi di Kg. Datuk Keramat dan Kg. Pandan.

Aziz dulunya pernah berkhidmat dengan Menteri Pelajaran, Najib Tun Razak. Pernah dilantik menjadi salah seorang setiausaha kepada menteri itu.

Biarpun Aziz berkelulusan agama, dan kerjanya pernah memantau aktiviti tok-tok gurunya yang terlibat dengan PAS, namun sikapnya yang tidak agresif gagal menonjolkan dirinya dalam Umno.

Antara tok guru Aziz ialah cucu Tok Kenali, allayarham Ustaz Mawardi Adun Lundang, Kelantan.

Aziz memang anak jati Kg. Baru, Kuala Lumpur. Dia bukanlah tokoh hebat dalam Umno Titiwangsa.

Tetapi ada sumber berkata, Aziz terpilih kerana Najib yang mahukan beliau menggantikan anak Aisyah Ghani, Astamam Aziz.

Jika, benar kata sumber itu, maka terjawablah mengapa pimpinan Umno Titiwangsa seperti Ketua Bahagiannya, Datuk Drs Sulaiman Mohd tidak hadir pada hari penamaan calon.

Jika diperhatikan, hanya penyokong dari MCA dan MIC yang beriya-iya menghantar dan memberi sokongan moral kepada Aziz Jamaluddin.

Isunya, apakah Umno Titiwangsa sekali lagi “bercelaru” dengan pemilihan tidak sekufu ini? Takkan tidak ada calon-calon yang berkaliber dalam Umno Titiwangsa yang sedang menunggu giliran menggantikan Astamam?

Jika, Aziz calon Timbalan Perdana Menteri maka sudah tentu isu utama yang terselindung di sebalik pemilihannya ialah bagi membolehkan kerajaan (khususnya proksi Najib) mengambilalih tanah-tanah Kg. Baru untuk tujuan komersial.

Jika tidak, kenapa Aziz Jamaluddin dipilih? Seorang yang tidak terkenal. Bukan aktivis hebat Umno Titiwangsa. Hanya Pengerusi Masjid Kg. Baru yang khabarnya jarang-jarang datang ke masjid…

Sebenarnya, Umno Titiwangsa dalam dilemma.

Kecelaruan yang timbul, tidak mustahil akan digunakan oleh mereka yang tidak puashati dengan pemilihan Aziz, pakat-pakat mengempen dan mengundi Dr. Lo’ Lo’ dalam pilihan raya ini.

Silap haribulan, jentera pilihan raya Umno yang dikuasai Drs. Sulaiman, akan diserang stroke atau ghaout yang akan menyebabkan Aziz terlondeh seorang diri.

Menurut sumber, kepincangan Umno Titiwangsa ekoran pemilihan Aziz sebagai calon, sudah memberikan kekuatan kepada PAS tidak kurang dari 30 peratus.

Jika, gerakerja tumpu diteruskan, tenaga digembeling sepenuhnya dan aktiviti mesra rakyat didominasikan segera, dekatai kaum Tionghua maka hayat calon BN mampu ditamatkan pada 8 Mac 2008 ini!

Pada firasat saya, jika Aziz Jamaluddin menang maka dia tidak akan jadi wakil rakyat tetapi akan jadi wakil kapitalis untuk melembutkan hati penduduk Kg. Baru yang memiliki tanah-tanah komersial itu untuk dilagangkan.

Hanya Aziz Jamaluddin sahaja, pada perkiraan Umno yang mampu untuk membenamkan apa jua pandangan nagetif terhadap pengambilan tanah Kg. Baru.

Sama ada Aziz sedar atau tidak, beliau sedang “diperalatkan” oeleh wakil kapitalis rakus dalam Umno itu sendiri, sudah tidak penting. Maka sebab itu, dia yang tidak tersohor dipilih bertanding kali ini!

Jika Aziz sedar, singkap selaklah lembaran kitab-kitab yang ditadah dulu, mungkin sempat undur dari terus dijadikan “perkakas” juak-juak Umno yang rapat dengan kapitalis ini.

Sesungguhnya, kapitalis Singapura antara yang telalu berahi untuk membangunkan tanah Kg. Baru ini.

Dan pihak kerajaan juga melalui Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi akan membentangkan enakmen selepas pilihan raya ini, bagi membolehkan antaranya tanah Kg. Baru dimaju dan dipajakkan selama 60 tahun kepada para kapitalis pilihan hati!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: